Skivstångsställning

Skivstångsställning är en av de produkter som utgör basen för det traditionella gymmet och med den kan du träna övningar som tex knäböj, bänkpress och axelpress. 

Har du utrymme för en ställning som är stort som ett Full Rack eller som en Power Cage eller vore det bästa att ha två stativ som du enkelt kan ställa undan när du är klar med träningen? Det är något att fundera över. Givetvis är det så att ju större ställningen är desto stabilare är den och om du vet med dig att du kommer träna på en vikt som är tung kan det va skönt att ha något extra stabilt. Med det sagt ska du även ha med dig att våra stativ klarar av en väldigt hög belastning så om du kommer klara av att lägga tillbaka skivstången på ett kontrollerat sätt är det ett mycket bra alternativ. Rack och Cage har även en fördel i safety bars så du alltid har en nödraket ifall du kör till fail. 
 

Köpa Skivstångsställning

När du ska köpa skivstångsställning ska du tänka på några saker:

  • Hur hög är den?
  • Hur bred är den?
  • Hur mycket vikt klarar den?
  • Behöver jag ett rack eller en power cage?


Höjden är avgörande för vad du ska göra ihop med hur lång du är. Ska du träna knäböj är det att föredra om skivstångsställningen iaf går upp till 20cm under dina axlar så du slipper böja allt för mycket på benen när du ska lyfta av och på. Vi har tex en skivstångsställning som endast är för bänkpress och kan lätt lura den som tror sig köpa en ställning för knäböj. 

Bredden är en viktig detalj för dig som vill använda skivstångsställning med bänk. Detta för att det finns skivstångsställningar, tex PRO Rack, som har safety bars på sidorna. Vill du då kunna ligga mellan dem och träna bänkpress är bredden avgörande för om du slår i armbågarna i safety barsen eller inte. 

Hur mycket vikt den klarar av att belastas med är givetvis avgörande även det. Normalt tänker vi sällan på det när vi tränar hos traditionella gymkedjor utan fortsätter lägga på mer och mer vikt. Vi ska inte behöva tänka på det då de köper in dyr utrustning som ska hålla för att +500 medlemmar använder den varje dag. Men när det kommer till hemmagym är priset billigare och då är det ofta den maximala belastningen som blir påverkad.

Rack eller Power Cage? Vi började skriva lite om det i inledningen och det är klart att det har sina fördelar. Det är också så att de här ställningarna tar väldigt mycket mer plats och bara en sån sak som att det allt som oftast är mycket dyrare än alternativet gör att en kan fråga sig om det är alternativet att gå med. Fördelarna är att du får något som är väldigt stabilt vilket i sin tur betyder att det kommer att hålla väldigt lång tid oavsett hur du hanterar det. Du kommer kunna lägga tillbaka skivstången i ett högre tempo gentemot när du använder en skivstångsställning vilket kan va skönt när du pushar dig själv det där lilla extra. Det medföljer safety bars så du kan känna dig säker när du tränar själv. Samtidigt, träna inte så nära ditt max. Se till att klara varje repetition istället. Utöver detta har Racks och Cages allt som ofta en chinsstång vilket ökar träningsmöjligheterna.

1 / 1
1 / 1