Viktväst

Vårt sortiment erbjuder viktvästar i tre olika modeller. En lite mindre och smidigare modell viktväst som hänger på sidorna av bröstet så du inte har samma tryck mot bröstkorg och lungor. Vi har en mer traditionell viktväst med små påsar som går att plocka av och på för att anpassa vikten och som kan väga upp till 30kg. Utöver de två har vi en modell viktväst täcker hela överkroppen med vikten jämnt fördelad fram och bak.
 

Träna med viktväst

Träning med viktväst ger en extra utmaning i all typ av träning oavsett om du ska ut och gå, träna ett vanligt gympass eller om du ska utföra kroppsviktsträning. 
Bara att ha viktvästen på dig hemma när du lagar mat, dammsuger eller hänger tvätten ger extra effekt som inte ska underskattas. Det kan dessutom vara ett bra sätt att vänja kroppen vid den extra belastningen det innebär att ha en viktväst på sig innan du börjar utföra något mer krävande. För det är en viktig detalj att tänka på, stegra träningen och börja med något lättare som vi beskrivit alternativt bara några minuter varje träningspass för att vänja leder och muskler.

Många tänker att viktvästen är för den som är ute och promenerar eller springer för att ge extra utmaning men dem har inte tränat att göra armhävningar, chins eller ens sit-ups med viktväst. Oj vilken skillnad det är! Med det sagt, för dig som vill träna hemma, ute eller både och är viktvästen ett mycket bra alternativ.
 

Köpa viktväst

Värt att tänka på när du köper en viktväst är att den tynger kroppen och påfrestar lederna mer än vad de är vana vid vilket gör det lätt att överbelasta kroppen. Därför rekommenderar vi att du, oavsett vikt på din viktväst, börjar försiktigt, kortare perioder, för att successivt öka tiden för användning av din viktväst. 
Allt beror givetvis på tidigare erfarenhet och är du tex en van löpare är lederna vana vid påfrestning och du klarar säkert, med största sannolikhet, av att promenera med en viktväst på 5kg i 30min utan att det gör ont dagen efter. Men det är promenad vi pratar om då, att springa med viktväst blir en helt annan sak och vill du då börja springa med din viktväst rekommenderar vi att du börjar med kortare sträckor än vad du är van vid. 

För att kunna växla upp, inte bara tiden utan även vikten på västen, allt eftersom har vi viktvästen med viktpåsar som går att plocka av och på:

Men viktvästen med viktpåsar lägger press på bla bröstet och det blir lite jobbigare att andas så för att slippa trycket över bröstet är den här bättre:

Vilken vikt du tar beror på om du nån gång planerar att börja springa med västen, då kommer 5kg vara tillräckligt. Men om det du planerar att göra är att enbart gå promenader med viktvästen så kan du ta en tyngre. Alternativt om du köper två olika vikter för att ha en att börja med och sen byta till en tyngre viktväst.

Den tredje viktvästen har en fast vikt med viktplattor som hänger över magen så de inte påverka andningen lika mycket som den första vi nämnde. Vikten på västen är lite tyngre och därför rekommenderar vi att du börjar med promenader innan en eventuell löprunda: