Viktväst

Vårt sortiment erbjuder viktvästar i tre olika modeller. En lite mindre och smidigare modell viktväst som hänger på sidorna av bröstet så du inte har samma tryck mot bröstkorg och lungor. Vi har en mer traditionell viktväst med små påsar som går att plocka av och på för att anpassa vikten och som kan väga upp till 30kg. Utöver det har vi en till modell viktväst med vikt som är fast och som täcker hela överkroppen med vikten jämt fördelad.

Träning med viktväst ger en extra utmaning i all typ av träning men främst i kroppsviktsträning. Att tänka på är att stegra träningen och börja med några minuter varje träningspass för att vänja leder och muskler.

Värt att tänka på är att en viktväst tynger kroppen och påfrestar lederna mer än vad de är vana vid och därför ska du oavsett vikt börja försiktigt, kortare promenader, för att successivt öka. Är du sen en van löpare är lederna vana vid påfrestning och du klarar säkert, med största sannolikhet, av att promenera med en viktväst på 5kg i 30min utan att det gör ont dagen efter oavsett hur mycket du väger. Är du inte van vid att springa kommer 5kg göra stor skillnad oavsett vad du väger. Så, antingen köper du den här:


Då kan du ta av och på vikt allt eftersom och ha en längre progression/utveckling.


Men den viktvästen lägger press bla på bröstet och det blir lite jobbigare att andas ur ur det perspektivet är den här bättre:


Vilken vikt du tar beror på om du nån gång planerar att börja springa med västen för då kommer 5kg vara tillräckligt. Men om det du planerar att göra är att enbart gå promenader med viktvästen så kan du ta en tyngre.

Den tredje viktvästen vi har är som en hybrid av de andra två med fast bestämd vikt med viktplattor som hänger över magen så de inte påverka andningen lika mycket som den första jag nämnde. Vikten på västen är lite tyngre och därför rekommenderar jag den enbart för promenader: